arkitekturpsykologi illustrasjonsbilde

Arkitekturpsykologi

Kropp og rom

En bitteliten intro til arkitekturpsykologi og psykomotorikk

Psykologi og Billedkunst hadde et fellesprosjekt for litt siden, der vi så på arkitekturpsykologi, altså hvordan rom, arkitektur og omgivelser påvirker oss og måten vi beveger oss på.

Og hvordan måten vi beveger oss på, påvirker oss psykisk.

Vi diskuterte ting som:

Hva gjør det med oss å ferdes i områder der himmelen er innrammet?

arkitekturpsykologi illustrasjonsbilde

Elever som hadde vært i storbyer som dette, meldte om en litt tung, eller kanskje klaustrofobisk opplevelse. Samtidig er størrelsen på skyskraperne spektakulær så, ihvertfall som turist, kan der gjerne være litt beundring av konstruksjonene som omgir deg.

Så så vi på disse bildene og snakket om:

Hvilket hus ville du gjemt deg i hvis du var redd?

arkitekturpsykologi illustrasjonsbilde
arkitekturpsykologi illustrasjonsbilde
arkitekturpsykologi illustrasjonsbilde
arkitekturpsykologi illustrasjonsbilde

Det var lov å si mer enn et hus.

Ca halvparten valgte bilde 3 og andre halvparten bilde 6. En valgte den på bilde 4, og ingen valgte den på bilde 5.

Felles for elevene som hadde valgt bilde 3 og 6, var at huset var under bakken og derfor godt gjemt. De som hadde valgt Nr 6, syntes det virket mye mer solid, det er stort og vi kan ikke se hele utsiden eller se hvor stort det egentlig er innvendig. En del av fronten er under bakkenivå og vi ser toppen av et tre, noe som kan tyde på en litt skjult hage. Der er også store vinduer, så elevene opplevde at huset ikke er mørkt og innestengt selv om det er under bakken.

De som hadde valgt nr 3, likte at huset var nesten usynlig, gikk i ett med naturen og så veldig hyggelig ut, litt hobbit-aktig.

Elevene var enige i at huset på bilde nr 5 så veldig stødig og solid ut, men kom frem til at grønt utenfor er en viktig grense som alle husene ble valgt utifra. Nr 5 er konstruert så du ser/ kan gå rett inn og har et lite bed på hver side av døren som ikke skjermer nok.

Eleven som valgte nr 4, hadde lagt mest vekt på nettopp dette med grønt; huset i seg selv var hyggelig, mens beskyttelsen kom fra skogen rundt.

Tiny House

arkitekturpsykologi illustrasjonsbilde
arkitekturpsykologi illustrasjonsbilde

Tiny house er effektivt, mobilt og miljøvennlig. Trenden er stor i USA etter finanskrisen, og muliggjør egen bolig for svært mange.

Men kroppen har hovedsakelig kun 1 akse å bevege seg langs i huset: Frem og tilbake= Bevegelsen man gjør i fengsel.

Bevegelser og posisjoner kroppen gjentar ofte over lang tid, påvirker oss psykisk. Blandt annet vil det å sitte stille over lange perioder, gjøre oss mer medgjørlige.

Fengselsbevegelse er altså ikke optimalt å ha i et hjem.

Hva kan vi gjøre med arkitektur og interiør for å bryte opp denne aksen?

Elevene diskuterer og kommer med innspill som det å ha en hems med seng og stige, så får vi en vertikal akse å bevege oss etter. Vinduer, gjerne litt store på sideveggene og i taket gir og en akse; vi kan ikke fysisk bevege oss gjennom vinduet, men det gir oss en mental akse, en visuell kontakt med rommet utenfor og potensiale for bevegelse i en annen retning enn den ene frem og tilbake. 

Den litt hage-gale kunstlæreren blir selvsagt veldig glad for å høre at elevene synes grønt er så viktig, og viser bilde av det fineste Tiny huset hun har funnet.

arkitekturpsykologi illustrasjonsbilde

Så lager vi hytte

Vi har delt oss i tre grupper som lager hytte sammen, så går hele gjengen rundt på besøk til hverandres hytter til slutt og diskuterer de forskjellige. 

Grupper 1 sin hytte i Biblioteket kommer vi frem til er en veldig myk hytte. Innsiden er godt skjult og de har laget et hemmelig rom inni der hvor ca 3 personer kan sitte sammen. De har også en hylle m vindu, litt planter og gardiner. Det er en hytte som vekker nysgjerrighet og de andre elevene vil gjerne titte inni.

Gruppe nr 2 er den minste gruppen og har laget noe som kanskje likner litt på en ungkarshytte; en hytte med flere rom og en dør som kan åpnes og lukkes. Det er ganske tydelig at hytten kun har plass til gruppens egne medlemmer, den er laget for bare dem.

Et bord er pyntet med stearinlys og plante, også har de laget et vindu i ene enden.

Gruppe 3 sin hytte har tatt i bruk pianoet og hyllen i Peisestuen som støtte til hyttens tak. Det er et rom inni med plass til overraskende mange mennesker som kan underholdes med vertskapets pianotalenter. En liten lyslenke pynter og lyser opp inni hytten, plantene her er brukt som takfeste.

Slik kan altså et prosjekt om arkitekturpsykologi se ut når Psykologi og Billedkunst samarbeider.