Bergen Game Jam 2019

Gamejamming på skolebenken

Det sies at et kjært barn har mange navn, men dette er ikke helt tilfellet med Game Jam. Med mindre du har vært innom spillutviklermiljøet, skal jeg være litt forsiktig med å anta at du kjenner til det. Så la meg forsøke å forklare: Selve ordet er inspirert av hvordan musikere møtes for å ha en jamsession, hvor man ikke nødvendigvis har et konkret mål om hva slags musikk man skal skape, ofte med stort fokus på å improvisere med instrumentene sine. Dette er også utgangspunktet i en Game Jam 

Bergen Game Jam 2019

Unge spillutviklere fra hele vestlandet samles på Bergen Game Jam.

Korte tidsfrister

En Game Jam er et arrangert møte der spillutviklere treffes for å utvikle spill på en veldig kort tidsfrist. Jeg har hørt om folk som har ukentlige gamejams med tidsfrister ned til en time, men de fleste varer 48 eller 72 timer. Smartere folk enn meg anbefaler folk å lande mesteparten av spilldesignet innen en tredjedel inn i en utvikling, for så å bruke resten av tiden på å stryke ut de siste rynkene. Men det er noe hellig med de siste 24 timene i 72-timers jam, der de beste løsningene kommer frem helt på tampen av en innlevering eller presentasjon. 

Bergen Game Jam 2019

De korte tidsfristene på en Game Jam, gir intense arbeidsperioder og en kreativ boost.

En vei inn i spillindustrien

Det er også en grunn til at det mest åpenbare svaret på spørsmålet «hvordan kommer man seg inn i spillutviklingsindustrien?» har vært å delta på så mange gamejams som du klarer. Ikke bare får man utvikla seg både på det kreative og tekniske planet, men man blir også kjent med andre spillutviklere. For alt du vet, i fremtiden kan det hende du sitter i et jobbintervju med en som har god erfaring av å jobbe med deg! 

Bergen Game Jam 2019

Game Jam er et naturlig møtested for spillutviklere, og et sted hvor du knytter kontakter med andre som jobber med spillutvikling.

Game Jam i klasserommet

Ok, så nå har du et godt inntrykk av hva en Game Jam er, og har nok allerede også fått en tanke og to om hvorfor jeg bruker dette i klasserommet. Gjennomføringsmetoden er at jeg vanligvis introduserer et tema, eller en streng restriksjon. Eksempler på dette kan være antall farger man får bruke eller for eksempel hvilken input man får bruke. 

Et av hovedmålene mine med å få til flere gamejams i løpet av et år er at elevene skal bli bedre i å estimere tiden de vil bruke på sitt arbeid. Det er klart at en ikke er kirurgisk nøyaktig med estimeringene sine over natten, men for at en skal jobbe innen spillutvikling – egentlig i all form for kreativt arbeid, er dette her gull. En erfaren utvikler, som har tatt feil mange ganger, vil være flinkere på å estimere sitt arbeid. 

Bergen Game Jam 2019

I undervisningen på folkehøgskolen bruker vi elementer fra Game Jam. Det gir en realistiske og lærerike prosesser.

Game Jam og Crunching

Men, jeg har i det siste året tatt en del runder med meg selv. «Crunching» (overtidsarbeid på godt norsk) har blitt et gjentagende nøkkelord når man snakker om fjorårets to største spillanseringer: The Last of Us: Part 2 og Cyberpunk 2077. Sistnevnte ble offentliggjort i 2012, men ble ikke sluppet før 10. desember, i 2020, etter en rekke utsettelser. Utsettelser som har ført til måneder med overtidsarbeid.  

Men, spesielt med de siste utsettelsene har arbeidspresset på utviklerne av spillet stått i fokus av oss på utsiden. Dette er bra. Jeg må ikke lengre enn fem år tilbake i hukommelsen når man ofte hørte produsenter og daglige ledere snakke glorifiserende om den allmektige «crunchen». Men i dag prater vi altså om skadene av det. Det er skikkelig bra.  

Bergen Game Jam 2019

Fem litt slitne, men veldig fornøyde elever, etter Bergen Game Jam i 2019.

Det er akkurat det som har fått meg til å tenke på hva jeg kan gjøre i min posisjon. Når jeg nå sier at gamejams er det mest lærerike opplegget for elevene jeg har hatt, er det utrolig viktig at elevene får oppfølging og ikke minst tid til refleksjon. Fortsetter man dessuten å hamre løst med lite pusterom, vil det være rom for å slite seg helt ut og dermed falle helt bakpå i energinivået. 

Vi har enda en vei å gå, og jeg kan for eksempel starte med å ikke glorifisere de siste 24 timene man har i en gamejam. 

Ole Helland, lærer på Spillutvikling