Med elever i skyen

– tanker fra en folkehøgskolelærer om fjernundervisning

Torsdag 13 mars ble verden snudd på hodet for elever og lærere på Fana folkehøgskule. Elevene reiste hjem og vi lærere fikk, i likhet med alle landets lærere, nye og spennende utfordringer med hensyn til undervisning. Hvordan skulle vi klare å overføre undervisningen i klasserommet og rundt på skolen vår, inn i elevenes heimer der ute? Med null erfaring i fjernstyrt hjemmeundervisning ble vi kastet ut i det. Nå snart 14 dager senere er jeg noen erfaringer rikere. Kanskje ikke særlig klokere, men med en følelse av at dette går bra og at dette klarer vi sammen.

Inger Olin Oppedal

Inger Olin Oppedal er lærer på Psykologi ved Fana folkehøgskule

Folkehøgskolelærer i psykologi

Jeg er psykologilærer på Fana folkehøgskule og her har vi ingen læreplaner vi må følge, kun den planen vi legger sammen med elevene våre. Friheten jeg har som folkehøgskolelærer er noen ganger fantastisk, andre ganger utfordrende. Det er ikke alltid like lett å balansere formidling av fagkunnskap med kreativ og spennende undervisning. Vi skal jo ha det gøy, helst hele tiden. Mange av elevene mine kommer rett fra videregående skole og har lyst på et annerledes og lærerikt år. Å være psykologilærer på en folkehøgskole setter kreativiteten på prøve, og det er nettopp det som gjør jobben min så spennende. De siste ukene har satt enda større krav til oppfinnsomheten min.

Avlyst studietur

Noen dager før elevene reiste hjem fikk de vite at studieturen til Japan, som vi hadde arbeidet så mye med og gledet oss sånn til, måtte avlyses. Det ble en kraftig nedtur for oss alle. Jeg er imponert over hvor fint elevene taklet situasjonen. Livet går videre, og et år på folkehøgskole er heldigvis så mye mer enn studieturen. Vennskapene og samholdet betyr mye mer.

En ny hverdag

Så hvordan har undervisningen for psykologielevene ved Fana fhs sett ut de siste ukene? Elevene arbeider med et valgfritt psykologisk tema. De har stor frihet i hvordan de vil formidle det det finner ut. Noen skriver en tekst, andre lager film, PowerPoint-presentasjon eller kollasj. Hver dag sender elevene inn et bilde som uttrykker følelsen de har i øyeblikket. De må gi bildet en tittel og gjerne skrive noen ord til. Bildene skal senere presenteres samlet. Hver kveld får de tilsendt morgendagens psykologiske tema. De siste dagene har temaene vært knyttet opp til alvoret Norge og verden står overfor. Hvorfor hamstrer folk dopapir, og hvilke psykososiale konsekvenser kan langvarig isolasjon medføre?

Elever i skyen

To ganger i uken har vi truffet hverandre via PC-skjermen. Det føles rart å møte elevene mine på den måten, men det fungerer. Jeg synes det er godt å se elevene mine og høre hvordan det går med dem. Neste uke skal vi prøve å ha gruppediskusjoner på nettet. Det blir spennende å se om vi får det til!

Alt i alt fungerer den nye hverdagen fint, men jeg savner å kjenne energien elevene mine skaper i klasserommet. Den er denne energien som gjør det så gøy å være lærer. Den kan aldri erstattes av en skjerm på en pc.