Jeg vil lage et mørkerom på badet så snart jeg blir student
Analogt foto er i vinden, og mange av elevene på Klassisk fotografi forteller at de lette lenge før de fant en folkehøgskolelinje med analogt foto. Hva er det som er så spennende med gamle kameraer og mørkerom?
Hei! Jeg heter Embla Simonsen og kommer fra Oslo. Jeg går Klassisk Fotografilinja her på Fana.
Etter nesten 7 måneder her kan jeg trygt si at dette er et av de beste valgene jeg har tatt – og at jeg har lært utrolig masse!
Analogt foto åpner for nye muligheter
Jeg har synes det har vært gøy å ta bilder siden jeg var ganske liten, men har som mange andre bare trykket i vei på automatiske digitale kameraer og latt bildene stå på PCen til jeg glemmer dem i alt rotet. Nå når jeg har begynt å drive med analogt utstyr har jeg fått et helt annet forhold til bildene jeg tar. Både fordi jeg må være mer selektiv på utløseren, men også fordi jeg har endeløse muligheter i mørkerommet når de skal «bildefremkalles» som det så fint heter.
Det å fotografere analogt og for det meste i svart-hvitt gir også et helt annet fokus på komposisjon, motiv og uttrykk, og jeg har blitt veldig bevisst på fotografi som kunst, ikke bare et dokumentasjonsmiddel. Jeg tar aller mest hverdagslige bilder, men det har vært veldig givende å lære å jobbe med hvordan man kan ta gode bilder av noe helt vanlig.
Jeg husker at jeg var redd for at jeg aldri kom til å lære meg å eksponere ved å bruke manuelle innstillinger på kameraet, da jeg ikke kunne det før jeg begynte på Fana. Jeg innså fort at det ikke er spesielt mye vanskeligere enn automodus og at du får veldig høy uttelling for det.
Man har mye mer kontroll, og det er kjempegøy å eksperimentere med lange lukkertider og dybdeskarphet.
De aller fleste analoge kameraer har dessuten en lysmåler innebygd som man bruker. Etter hvert lærer man seg hvilke innstillinger som lønner seg i ulike settinger. For eksempel fant jeg fort ut at det er veldig lite lys i peisestua. Da lønner det seg med en linse med lave blendertall hvis man vil fange alt det fine som skjer der inne.
Forskjellen mellom klassisk fotografi og andre fotolinjer
Jeg vurderte flere ulike fotolinjer før jeg til slutt valgte å begynne på Fana, og jeg vil virkelig anbefale alle som er usikre å gjøre det samme.
Det er helt unikt at vi bare driver med analogt utstyr, og jeg mener virkelig at man får mye mer ut av det enn å bare drive digitalt.
Dessuten kan du bruke alt du lærer om det analoge også i den digitale verden, bare at du har en mye bedre forståelse av et kameras funksjoner og et helt annet fokus når du fotograferer.
Om ikke annet, er et år på Fanas analoge fotolinje en super mulighet til å få minner fra folkehøgskoleåret ditt ned på papir. Jeg gleder meg til å henge bildene mine i kollektivet mitt til neste år!
Helst vil jeg lage til et mørkerom på badet så fort jeg blir student og bruke studielånet mitt på film og kule kameraer.
Klassisk fotografi på Fana folkehøgskule
På Klassisk fotografi lærer du både hvordan du tar gode analoge bilder og hvordan du fremkaller dem i mørkerom.
Elevene bruker både sine egne kameraer og låner fra skolens store samling av klassiske analoge kameraer.
Flere godt utstyrte mørkerom
Stor samling av analoge kameraer som elevene kan bruke
Grundig opplæring i mørkeromsarbeid
Fri tilgang til studio og mørkerom Innføring i fotografi og bruk av analoge (og digitale) kameraer
Fana folkehøgskule har et kreativt skolemiljø
Klassisk fotografi samarbeider med flere av linjene på skolen, blant annet Billedkunst.
Alle bilder er tatt av Embla Simonsen, elev på Klassisk fotografi.