Informasjon til nye elever

 
 

Innholdet i skoleavtalen

Som ny elev vil du bli bedt om å inngå en avtale om skoleplass med oss. Det generelle innholdet i en slik skoleavtale kan du lese nedenfor.

Avtale om skoleplass

Bindende avtale om skoleplass mellom eleven og Fana folkehøgskule (Nord- og Midthordland høgskulelag) er inngått når:

  • Eleven har mottatt tilbud om skoleplass
  • Eleven har betalt innmeldingspenger
  • Eleven har signert "Avtale om skoleplass"

Betalingsforpliktelser

Innmeldingsavgiften skal betales innen fristen på opptaksbrevet. Innmeldingsavgiften refunderes ikke hvis eleven senere skulle si i fra seg skoleplassen etter angrefristens utløp. Dersom eleven ikke betaler innmeldingsavgiften innen fastsatt frist, risikerer vedkommende at skoleplassen blir tilbudt en annen søker.

Skolepengene forfaller i henhold til betalingsplan som sendes ut før skolestart. Skolepengene dekker all undervisning, kost og losji på dobbeltrom, fellesutgifter, felles skoletur, linjeturer.

Det kan være tilleggsbetaling for enkelte valgfag og frivillige seminar.

Elever som bor på enkeltrom betaler et tillegg per halvår.

Linjekostnad er et estimert beløp som avregnes mot faktisk forbruk ved skoleslutt.

Manglende innbetaling av skolepenger kan føre til tap av skoleplass.

Linjeturer er obligatorisk. Disse er inkludert i skolepengene og inngår i betalingsplanen.

Eleven betaler et depositum. Eventuelle tap av nøkler og mangelfull utvask fra rommet trekkes fra depositumet før det betales tilbake ved skoleårets slutt.

Elever som sier fra seg skoleplassen den siste uka før skolestart må betale et avbruddsgebyr på 5000 kroner. Elever som slutter i løpet av skoleåret må betale skolepenger for de påfølgende seks ukene. Dette gjelder uansett hva som er årsaken til at skoleåret avbrytes. Eleven vil også bli belastet eventuelle kostnader ved felles skoletur og linjeturer som ikke kan avbestilles ved oppsigelsestidspunktet og andre påløpne kostnader.

Studietilbud

Skolens studietilbud er beskrevet på skolens nettsted.

Det tas forbehold om at det er nok elever til å starte opp linja eleven er tilbudt plass på. Hvis det blir for få elever, får eleven tilbud om plass på annen linje ved skolen. Elever som ikke benytter seg av dette tilbudet får refundert innmeldingsavgiften.

Skolen forbeholder seg retten til å endre studietilbudet uten forutgående varsel.

Ansvar for Fana folkehøgskule

  • Skolen er ansvarlig for forberedelse og gjennomføring av undervisningsopplegget
  • Skolen er ansvarlige for å skape en trygg læringsarena bygget på samarbeid, respekt, toleranse og medansvar
  • Skolen er ansvarlig for et godt fysisk og psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring
  • Elevene har rett til å benytte seg av skolens områder, utstyr og fasiliteter til egen trening og aktivitet etter ordinær undervisningstid

Fana folkehøgskule har ikke ansvar for:

  • elevens eventuelle økonomiske tap som følge av tap av gjenstander på skolen, på skoletur, linjetur eller på fritiden
  • elevens handlinger eller unnlatelser under skoleåret.
  • Dersom studietilbudet opphører midlertidig på grunn av streik eller andre forhold utenfor skolens kontroll kan det ikke rettes erstatningsansvar mot skolen
  • Skolen er ikke ansvarlig for force majeur hendelser
  • Fana folkehøgskule kan ikke gjøres ansvarlig for tap eller skade som følge av tredje persons handlinger eller unnlatelser

Forsikringer

Du er forsikret i forhold til ulykke /medisinsk invaliditet med dekningsomfang opp til 10 G og inntil 0,5 G på behandlingsutgifter gjennom skolens forsikring.

Skolen tegner en reiseforsikring som dekker studieturer og reiser i skolens regi. Reiseforsikringen gjennom skolen dekker kun reiser i skolens regi.

Innboforsikring på ditt private utstyr må du tegne selv. Vanligvis er du dekket av dine foresattes innboforsikring til og med året du fyller 20 år.

Skolens reglement

  • Deltagelse. Som elev på Fana folkehøgskule forplikter du deg til å delta og bidra i undervisning, praktisk arbeid og arrangementer. Nødvendig fravær skal avtales på forhånd. Du må selv skaffe stedfortreder når det er nødvendig.
  • Orden og renhold. Du har som elev plikt til å hjelpe til med orden og renhold, både inne og ute.
  • Nattero. Det skal være nattero mellom klokken 23.00 og 07.00 på skolens område.
  • Adferd. Vold, krenkende språkbruk og adferd (mobbing, tyveri, diskriminering, rasistiske utsagn, seksuell trakassering) aksepteres ikke i noen form - verken fysisk, verbalt eller digitalt.
  • Rusfri skole. All bruk og oppbevaring av alkohol eller andre rusmidler er forbudt på skolens område. Dette gjelder også for alle arrangementer og reiser i skolens regi, med mindre annet skriftlig reglement er gitt. Dersom elever er påvirket av rusmidler, har de ikke adgang til skolens fellesområder.
  • Regler på studiereiser. Linjene utarbeider egne regler for studiereisene.
  • Brudd på reglementet. Skolens disiplinærråd behandler brudd på reglementet. Brudd på reglementet kan føre til tap av skoleplass.

Personalets tilgang til elevrom

Skolens ansatte har anledning til å gå inn på elevrommene for å sikre elevenes helse, velferd og sikkerhet eller gjøre nødvendig vedlikehold.

Eleven skal varsles i rimelig tid før slike tilsyn eller vedlikeholdsarbeider gjennomføres.

Egenerklæring om helse

Skolen ber elevene opplyse om helseforhold som krever spesiell tilrettelegging fra skolens side før skolestart.