Spillutvikling

Lyst til å jobbe med spill? Er du nysgjerrig på hvordan man lager et spill? Linjen er for alle ferdighetsnivåer.

 

Lag dine egne spill

På Spillutvikling møter du likesinnede som er lidenskapelig opptatt av spill: både hvordan spillene fungerer og hvordan du kan lage dem.

 
IMG_5674.jpg

Kreativt miljø

Å utvikle spill er en kreativ prosess, og det er viktig å komme i et miljø som stimulerer ulike sider ved deg selv. Sammen skal dere utvikle spillet fra en enkel ide til et fungerende spill, og da er det mange brikker som skal på plass. Sammen med resten av klassen jobber dere med alt fra high-line design til programmering.

Elevene på Spillutvikling reiser på konferanseturer for å skaffe seg et nettverk blant andre som studerer eller jobber med spillutvikling.

IMG_5689.jpg

Utvikle dine egne spill

Målet på Spillutvikling er at du skal bli i stand til å lage dine egne spill. Du skal kunne ta gode designvalg og klare programmeringen i Unity (programmeringsspråket C#). Gjennom året jobber dere i prosesser som gir deg den spisskompetansen du trenger for å utvikle dine egne spill.

* Spillutvikling fra konsept til produkt, steg for steg (teori/praksis)
* Gå igjennom de forskjellige rollene i et spillstudio (teori/praksis)
* Prototyping av videospill, og til og med brettspill! 

IMG_5697.jpg

Forstå hvordan spillene virker

For å kunne lage spill må man forstå hvordan gode spill er bygd opp. Derfor jobber vi mye med å skjønne hvordan ulike spill er bygd opp, både innholdsmessig og teknisk.

Når vi forstår hvordan spillutvikleren har tenkt, så ser vi helt nye sider ved spillene og får verdifull kunnskap for å utvikle egne ideer. Målet med dette, og på mange måter med hele linja er å danne et innblikk og ikke minst respekt for faget.

20210428-_92A1115.jpg

Besøk fra spillindustrien

I løpet av året får vi alltid besøk og gjesteforelesere fra ulike aktører i den norske spillindustrien.

Tidligere har vi blant annet hatt besøk av:

* Jo-Remi Madsen fra D-Pad Studios
* Martin Kvale og Torstein Vien fra Krillbite Studios
* Ozan Drøsdal fra Perfectly Paranormal
* Baste Nesse Buanes fra Rain Games
* Simon Tysland fra Turbo Tape Games

bg.png

Praktisk info

Forkunnskaper

Linjen er åpen for alle som har interesse for spillutvikling. Vi stiller ingen krav til forkunnskaper. Opplegget vårt gir gode utfordringer både til deg som har drevet en del med dette tidligere og deg som er uerfaren.

Du som søker må være faglig interessert, kreativ, nysgjerrig og ha ønske om å lage et godt miljø sammen med andre.

Utstyr

Dette utstyret får du låne av skolen

Vi har VR-briller (HTC Vive), en PlayStation 4 og en Xbox One til disposisjon og lån fra klasserommet.

Dette utstyret må du stille med selv

Du må ha med en egen PC. Her er anbefalt maskinvare for Windows PC og laptop:

  • CPU (Prosessor): x64-arkitektur, minimum 4-kjerner.
  • Maks fem år gammel dersom stasjonær
  • Maks tre år gammel dersom bærbar
  • GPU (Grafikkort): Dedikert GPU er ikke nødvendig*
  • RAM: Minimum 8GB, men 16GB er anbefalt.
  • Lagring/harddisk: SSD er påkrevd.
  • Datamus eller tegnebrett, til når vi skal lage egen grafikk.

Står du fast mellom å balansere batteritid og ytelse på en bærbar maskin, anbefaler vi å prioritere ytelse. Det kan hende du vil ha en maskin som holder ut lenge i foredragssaler og den slags, men i klasserommet har vi god tilgang til strøm.

  • Når det kommer til Apple maskiner så anbefaler vi en Mac/MacBook Pro med M1-prosessor eller nyere.

Om du er usikker på noe kan du enkelt ta kontakt med linjelærer på ole@fanafolk.no. Han er over gjennomsnittet glad i å hjelpe folk med kjøp av datamaskiner og -komponenter.

*I undervisningen kommer vi aldri til å gå gjennom 3D-modellering og -animasjon, som gjør at du teknisk sett ikke trenger et dedikert grafikkort. Men vil du jobbe med 3D, kommer vi ikke til å holde deg tilbake. I tillegg kan det hende du vil spille nyere spill på maskinen din (utenfor timene, vel og merke). I så fall kan det være lurt å framtidssikre maskinen din med et godt grafikkort, som RTX 3060, AMD RX 6600 eller nyere.

Vegen videre

I løpet av året vil du lære å jobbe i team og kanskje finne arbeidspartnere for videre samarbeid.

Du vil forbedre dine kunnskaper om spillutvikling og utvikle dine analytiske evner slik at det blir lettere å peile deg inn i den retningen du ønsker senere.

Elever som ønsker det, kan opparbeide seg en spillportefølje i løpet av året. Dette kan være viktig med tanke på videre utdanning og jobbmuligheter.

 

Linjelærer på Spillutvikling

bg.png

Studietur

Spillutvikling reiser på korte studieturer i Norge.

Dette sier elevene

bg.png