Kunsten å velge et elevråd
Hva er den mest demokratiske måten å velge et elevråd på? Dette var utfordringen elevene på Fana folkehøgskule fikk når det var tid for å etablere skolens elevråd.
Folkehøgskoleloven sier at alle folkehøgskoler skal ha et elevråd. Elevrådet skal jobbe med skolemiljø, læringsmiljø og være elevenes talerør. Det loven ikke sier noe om er hvordan elevrådet skal velges, hvordan det skal settes sammen og hvor ofte det skal velges nytt elevråd. Dette er det opp til hver enkelt folkehøgskole å bestemme.
Tidligere har skolen bare bestemt hvordan elevrådet skulle velges. Men under Folkehøgskoleuka var rektor på en morgensamling med Bjørnar Dahle fra Raftostiftelsen. Han snakket om hvor viktig det var at elevrådet faktisk var demokratisk valgt og fungerte som elevenes demokratiske organ og at skoledemokratiet ikke bare ble et skinndemokrati. Derfor bestemte skolen seg for at i år skulle elevene få finne ut hva som var den mest demokratiske måten å velge elevrådet på.
Hvem er vi?
For å vite hvordan elevrådet skal velges, så er det viktig å tenke gjennom hvem vi er. Er elevene enige om det aller meste og mener stort det samme om det som angår skolen eller har de ulike interesser og behov? Er det grupper blant elevene som bør representeres (som for eksempel linjer eller korridorer)?
Slike spørsmål har mye å si for hvordan vi velger elevrådet. Hvis det er sterke interessemotsetninger, så bør man kanskje tenke i retning av elevpartier. Er man derimot en ganske homogen gruppe med like interesser, så er dette kanskje ikke så viktig. Da er det kanskje mer naturlig å enten velge fritt mellom alle elevene eller se om det er noen grupper som har interesser som bør representeres.
Hva er vi opptatt av?
Elevrådet har tre lovbestemte oppgaver: skolemiljø, læringsmiljø og talerør. Er vi veldig opptatt av skolemiljø, så er det kanskje naturlig å tenke valg ut fra internatgrupper, men hvis det er læringsmiljøet vi er mest opptatt av, så er det mer naturlig å tenke valg ut fra linjene. Eller kanskje det er helt andre grupper som det er naturlig å tenke at er representert?
Når elevrådet skal være talerøret for elevene, så er det viktig at det har legitimitet blant elevene. Hvordan sikret vi at alle blir hørt? Både flertallet og mindretallet?
Hvem vil vi ha i elevrådet?
I utgangspunktet tenker de fleste at det er veldig viktig at de som sitter i elevrådet vil sitte der. Er det sikkert at de beste lederne eller representantene er de som vil mest? I politikken er det mange eksempler på ledere som veldig gjerne vil ha makt og innflytelse, men motivene er kanskje ikke alltid de beste. Kanskje er det vel så viktig å spørre folk om hvorfor de vil enn å finne hvor mye de vil sitte i elevrådet?
Og hvor lenge skal elevrådet sitte? De må få sitte lenge nok til at de får gjort noe, men det er kanskje en god idé å ha mulighet til å velge inn andre underveis i skoleåret slik at flere får muligheten til å prøve seg?
Dette ble vi enige om etter lange diskusjoner
Det ble mye diskusjon når elevene skulle finne den mest demokratiske måten å velge elevrådet på. Det vi til slutt ble enige om var at:
elevrådet skal ha representanter fra alle linjer og alle korridorer (internatgrupper)
elevrådet velges for et semester, så etter jul skal vi velge et nytt elevråd
elevrådslederen og nestlederen velges av elevrådet, men alle elever som vil stille til valg kan gjøre det
Når gjenstår bare jobben
Nå er elevrådet på skolen valgt, og det blir spennende å se hvordan de løser oppgavene sine i året som kommer.
Skolens håp er at når elevene har fått bestemme hvordan elevrådet velges, så vil vi ha et elevråd som føler seg ansvarlig overfor elevene og elever som har tillit til elevrådet.