Prosjektperiode med miljø- og klimapsykologi

Elevene på psykologilinjen har de siste ukene arbeidet med miljø-og klimapsykologi. De har fått undervisning og har gjennomført aksjonsforskning.

Aksjonsforskning er en metode som passer ungdomsforskere svært godt. Elevene tok utgangspunkt i temaer som de selv er interessert i. Etter en kort forberedelse satte de i gang med praktiske tiltak,  deltok i gjennomføringen av tiltakene og kontrollert virkningen av disse.

presentasjon av aksjonsforskning

Elevene presenterte resultatene fra aksjonsforskningen på familiedagen.

 

Resultatet av undersøkelsen ble senere presentert for medelever, venner og familie på Familiedagen på Fana folkehøgskule.

Aksjonsforskning som metode

Aksjonsforskning er forskning der resultatene brukes til å starte praktiske tiltak under medvirkning av forskeren selv. Det vanlige utgangspunktet for forskning er å tilstrebe nøytralitet og objektivitet fra forskerens side. I aksjonsforskning er forskeren derimot en bevegende aktør, som sammen med andre deltakere vil forsøke å bidra med en ønsket endring. Les mer om aksjonsforskning i Store norske leksikon

Elevene hadde flere ulike innganger til aksjonsforskningsprosjektene.

En god problemstilling er utgangspunktet for alle forskningsprosjekter.

Resultatene fra aksjonsforskningen ble presentert sammen en gjennomgang av metode, gjennomføring og feilkilder.

Miljø- og klimapsykologi

Miljø- og klimapsykologi er et av flere områder innenfor psykologien som elevene på psykologilinjen gjør seg kjent med i løpet av skoleåret.

Miljø- og klimaendringer regnes som noen av vår tids største utfordringer. I møte med disse utfordringene, bidrar psykologifaget med viktig kunnskap om hva som former miljøvennlige holdninger og handlinger.

Miljø- og klimapsykologi handler om: 

  • Psykologiske faktorer som påvirker miljøatferd 

  • Strategier for miljøvennlig atferdsendring

  • Hvordan naturomgivelser og klimaendringer påvirker psykisk helse

 
Tore Haltli