Skriv for scenen!

I samarbeid med Ung tekst har elevene på teaterlinja hatt et ukelangt skrivekurs for å jobbe med tekster for scenen.

Bli kjent med sin egen skriving

Maria Nygren ledet skrivekurset på Fana folkehøgskule

Skrivekurset ble ledet av Maria Nygren fra Ung tekst.

Mandag morgen møtte teaterklassen på Fana folkehøgskule skrivelæreren for første gang. Maria Nygren fra Ung tekst kom til skolen for å jobbe hele uka sammen med oss.

Vi brukte mandagen på å bli kjent med ulike skriveøvelser, for å vekke hodet litt og for å unngå skrivesperre. Fungerte på litt samme måte som impro i teater, da dette er en fin måte å følge tanker og impulser som faller inn! Dette var en fin inngang til selve skrivingen.

Det første vi skrev var monologer. Ingen regler, bare at alle monologene skulle starte med setningen «Jeg elsker». Og etter første avsnitt skulle det komme et «men.» Dette skapte en konkret begynnelse og et interessant vendepunkt.

Vi fikk sitte å skrive hvor enn vi ville, steder der inspirasjonen falt inn mest.

Opp fra papiret og inn på en scene

Tirsdag og onsdag jobbet vi mer med dialoger. Gjennom hele uka tok vi ofte utgangspunkt fra et hefte Maria hadde med seg. I heftet sto det en slags fremgangsmåte til hvordan en dialog burde skrives, + at i det heftet var det en liten samling med flere korte dialoger og monologer.

Tirsdag og onsdag skrev vi litt mer målrettet, da målet var å vise frem en produksjon foran skolen på fredagen.

Vi fikk sitte hvor vi ville, og fortsatt skrive fritt. Bare at nå skulle vi tenke oss at teksten skal løftes opp fra papiret og inn på en scene. Da måtte vi passe på flyten i teksten, formulering og dramaturgisk utvikling.

Fremføring av tekstene

Denne uka har vi alle fått masse kreativ frihet. Vi selv kunne velge hva vi ville fremføre. Om vi ville ferdigstille en monolog vi hadde skrevet, eller en dialog.

Målet med forestillingen var å slå sammen flere av disse tekstene vi jobbet med, til et flytende, sammenhengende produkt, et ferdigstilt men ikke et perfekt resultat, for det var ikke målet.

Målet med uka var å bruke en litt annen del av kreativiteten som vi fra teater ikke var så vant med, bruke denne til å skape våre egne tekster, slå disse sammen å fremføre alle disse på en sammenhengene måte ved hjelp av hverandre. En effektiv og lærerik uke vi har fått masse ut av.